ایموجی‌ یک عضو جدا‌نشدنی از زندگی روز‌مره ما انسان‌ها شده‌اند، این شکل‌های گرافیکی که در یک دهه گذشته حتی کسی اسم آن‌ها را نمی‌دانست این روز‌ها در همه جای زندگی ما کاربرد دارند.

شرکت Unicode consortium شرکتی است که به صورت رایگان در زمینه ارتباطات مجازی فعالیت میکند.

این شرکت تلاش می‌کند تا کاربران کامپیوتر بتوانند هر کجای دنیا که هستند با هم در ارتباط باشند. استاندارد سازی این شرکت رد و بدل کردن اطلاعات با الفبای متفاوت به طور مثال در بین یک فرد انگلیسی و روسی می‌باشد.

زمانی که این شرکت در حال پیشرفت بود، شروع به ثبت کردن علائم نوشتاری در دنیا کرد و زمانی که شرکت Unicode consortium شروع به بررسی این علائم در کشور ژاپن کرد، چیز بسیار عجیبی را کشف کرد که در کشور های غربی به آنها توجه نکرده بود.

یک مهندس ژاپنی به نام Shugetka Kurita در سال ۱۹۹۹ در شرکت NTT DoCoMo در بخش طراحی دستگاه‌های همراه با قابلیت اتصال به اینترنت را داشتند کار می‌کرد.

و مسئول طراحی جزئیات پیام‌رسانی دستگاه i-mode بود که ایده جالبی به ذهنش رسید. او می‌توانست که اصطلاحات را در سیستم پیام‌رسانی محصول خود بگنجاند.

این مهندس خلاق ژاپنی با الهام از علائمی که در اطراف خود مشاهده می‌کرد مثل هوا‌شناسی، شکلک‌های ASCLL و صورت‌های همکاران و دوستانش را که اولین سری ایموجی‌های ۱۷۲ تایی بودند را ابداع کرد.

و این در حالی بودکه افراد دیگر در اقصی نقاط جهان از شکلک‌های معمولی استفاده می‌کردند.

ایموجی‌

 

ریشه‌ی لغوی کلمه ایموجی:

به نظر می‌رسد کلمه EMOJI از کلمه های انگلیسی EMOTION و ICON ساخته شده باشد در حالی که این کلمه در اصل ژاپنی است.

در زبان ژاپنی E به معنی تصویر و MOJI به معنای کاراکتر می‌باشد.

وقتی Unicode consortium به ژاپن رفت تا علائم نوشتاری و زبان نوشتاری گسترده را به علائم استاندارد اضافه کند ژاپنی‌ها مقدار زیادی نشانه اضافی را به زبان خود اضافه کرده بودند.

این اتفاق مربوط به بعد از محبوب شدن ایموجی ها در کشورهای دیگر هم بود، شرکت Unicode consortium وارد مرحله‌ای شد که نمی‌دانست آیا این کارکترها را به عنوان جزئی از زبان ژاپن ثبت کند یا اینکه به عنوان علائم کلی و جهانی آن را در استاندارد‌های خود بگنجاند.

این تصمیم مهمی برای این شرکت بود که حتی بیشتر از چندین سال پیش هم از اهمیت زیادی برخوردار نشده بود و در این سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و استفاده مردم از دستگاه‌های دیجیتال این ایموجی‌ها بسیار محبوب شده‌اند و مسئولیت این شرکت برای جمع آوری و اصلاح این علائم بیشتر از قبل شده است.

اضافه کردن شکلک‌هایی مثل قلب و آدم برفی و صاعقه و آدمک‌ها به زبان‌های نوشتاری پیامد‌های فرهنگی بسیاری داشت.

شرکت آمریکایی اپل از ایموجی‌ها در گوشی‌های خود استفاده کرد تا فروش خود را در ژاپن بیشتر کند و مردم ژاپن را به خود علاقه‌مند‌تر سازد و این آغازی بود برای محبوب شدن این ایموجی‌ها در کشور‌های دیگر.

معنا و مفهوم هر ایموجی‌:

معنا و مفهوم خیلی از این شکلک‌ها از آنچه که در زمان‌های قبل بود بسیار تغییر کرده است، در حال حاضر کسی به ندرت ایموجی بادمجان را برای رساندن معنی خود گیاه استفاده می‌کند.

چون این علائم توسط یک فرد ژاپنی و بر اساس کتاب‌های مصور طراحی شده است و در کشور‌های دیگر برداشت‌های دیگری دارد.

ایموجی که از بینی‌اش دود بیرون می‌زند در فرهنگ ژاپنی به معنای نماد پیروزی می‌باشد، اما در غرب به معنای عصبانیت است.

استاندارد کردن ایموجی‌ها به علت زیاد شدن و سراسری شدن در تمام کشور‌ها کاری بسیار سخت و پیچیده شده است.

و این شرکت هم تصمیم دارد که درک این مفاهیم برای تمامی سنین و نژاد‌ها آسان باشد و اگر بخواهیم همه انسانهای در همه کشورها بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

باید ایموجی بیشتری داشته باشیم و این موضوع که درک این ایموجی‌ها را سخت تر می‌کند تفاوت آنها در گوشی ها مختلف می‌باشد.

ایموجی که صورت برافروخته‌ای دارد در گوشی‌های ios به نظر نگران می‌آید اما در گوشی‌های اندروید فروتن و متواضع است و در اصل ایموجی اندروید بیشتر به معنی اصلی نزدیک است.

از تفاوت‌های دیگر اینکه اپل شکل ایموجی تفنگ خود را به تفنگ آب پاش تغییر داده تا خشونت آن کم شود.

ولی در این میان ایموجی‌های سامسونگ چنگی به دل نمی‌زند ولی از ایموجی‌های LG بسیار قابل تحمل‌تر است. فیسبوک نیز در تلاش فراوان است تا به یک شکل یکسان و استاندارد از این ایموجی‌ها برسیم.

سرگذشت ایموجی‌ها از یک سرگرمی ژاپنی تبدیل شد به یک پدیده جهانی. به طوری که همه افراد از پیر و جوان از این ایموجی‌ها استفاده می‌کنند.

و ایموجی‌ها محبوب شدند چون تصویر هنوز هم می‌تواند به اندازه هزاران فکر سخن بگویید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *