روانشناسی رنگ‌ها، قرمز، زرد و آبی، رنگ‌های اصلی می‌باشند که به آن‌ها رنگ‌های اولیه هم می‌گویند و رنگ‌های دیگر را رنگ‌های فرعی می‌نامند.

رنگها در ارتباط بسیار قوی با احساسات یک فرد هستند و روی وضعیت جسمی و ذهنی افراد تاثیر می‌گذارند که در ۹۰ ثانیه اول دیدن می‌تواند باعث ترغیب بیننده برای خرید یک جنس از شما شود.

رنگ‌ها همچنین باعث می‌شوند رفتار ما در مورد یک موضوع، کاملا نشان داده شود. هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می‌فرستد. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که از رنگ قرمز بسیار استفاده می‌کنند ضربان قلب آن‌ها بالا می‌رود و باعث ایجاد افزایش آدرنالین در خون می‌شود.
رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند:
رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد و نارنجی که باعث ایجاد احساساتی چون خصومت و عصبانت می‌شود. و رنگ‌های سرد مثل سبز، آبی و بنفش که احساس آرامش و به همان اندازه احساس غم و ناراحتی ایجاد می‌کند.

سفید

نمایانگر صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن است و همچنین بهترین رنگ برای بک‌گراند‌های وب می‌باشد. رنگی که برای پاکیزگی و مترادف با بی گناهی و خلوص است. رنگ سفید ویژگی‌هایی مانند خلاقیت، صلح و آرامش را در افرادی که این رنگ را دوست دارند، نشان می‌دهد.
رنگ سفید نور را منعکس کرده و رنگ تابستانی محسوب می‌شود. این رنگ همچنین پرطرفدار برای دکوراسیون و مد است زیرا با همه چیز تناسب دارد.
گفته می‌شود افراد علاقمند به رنگ سفید افراد آرام و شنونده‌ای خوب هستند، به نظر دیگران اهمیت می‌دهند، به دوستی‌ها بها داده و وقت خود را آزادانه در اختیار دوستانشان قرار می‌دهند.

روانشناسی رنگ‌

سیاه

نشان‌دهنده ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، مهارت و… است. مشکی برای رنگ متن روی یک پس‌زمینه روشن بسیار ایده‌آل می‌باشد. در حالی که اگر به عنوان رنگ پس زمینه استفاده شود، چشم را خسته می‌کند.
این رنگ با قدرت، بزرگی، رسمیت، مرگ و مرموز بودن نیز همراه است. مشکی رنگ سلطه و قدرت است. رنگ لباس مورد علاقه همه، سیاه است. این رنگ برای مد پرطرفدار است چون شخص را لاغرتر نشان می‌دهد. رنگ مشکی همینطور نشان‌دهنده اطاعت و فرمانبرداری است.
این رنگ، رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش‌ذوقی و ظرافت طبع است.
دوستداران این رنگ به اطرافیان خود احترام می‌گذارند و از هیچگونه کمکی به آنها دریغ نمی‌کنند.

روانشناسی رنگ‌

 

قرمز

نمایانگر توانایی، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. در بیننده توجه به خود را طلب می‌کند. قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می شود.. این رنگ گرم نماد هیجان، توانگری، عشق و افراط است و رنگی انرژی زا و نیرو بخش است. برای نوشیدنی‌های انرژی زا، بازی‌ها، اتومبیل‌ها و موارد مرتبط با ورزش و فعالیت‌های فیزیکی بالا مورد استفاده است.
استفاده طولانی مدت از این رنگ باعث بروز پرخاشگری در افراد می‌شود. این رنگ مظهر عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش است. افراد علاقمند به این رنگ هرگز نمی‌توانند در زندگی بی تفاوت باشند. در تجارت تهاجمی عمل می‌کنند اما در امور شخصی اینگونه نیست.

روانشناسی رنگ‌

آبی

القا‌کننده امنیت، اعتماد، مسئولیت‌پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. آبی دومین رنگ عوام پسند می‌باشد و رنگ مورد علاقه مردم بسیاری در سراسر جهان است، افرادی که این رنگ را دوست دارند، عمدتا آدم‌های احساساتی‌ای هستند که طبیعتا صلح جو نیز هستند. این رنگ پرطرفدار سبب می‌شود بدن، مواد شیمیایی آرامش‌بخش تولید کند، پس بسیار مناسب اتاق خواب کودکان است. این رنگ می‌تواند سرد و یأس‌آور نیز باشد.
رنگ آبی مناسب خانه‌های به شدت آفتاب‌گیر است زیرا با القای حس سرما، فضایی با دمای متعادل به وجود می‌آورد. این رنگ کاهنده تعداد تنفس است و استفاده از آن برای افراد دارای استرس و فشارهای عصبی بسیار توصیه می شود .
طرفداران این رنگ افرادی زیرک، برون گرا و صادق هستند. اگر در مکانی از خانه از رنگ قرمز استفاده کردید برای کاهش میزان شدت آن در کنار آن از رنگ آبی استفاده کنید.

روانشناسی رنگ‌

سبز

نشانه تندرستی، فراوانی، حاصل خیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی می‌باشد. این رنگ در چشم‌ها راحت‌تر از همه رنگ‌ها دیده می‌شود.
اگر رنگ سبز را دوست دارید، احتمالا شما “التیام دهنده” هستید، این اشخاص قبل از کمک به دیگران دوبار فکر نمی کنند و شنوندگان خوبی هستند، که باعث می‌شود مشاوران شگفت‌انگیزی هم باشند.
این رنگ مظهر طبیعت و نشاط آور و آرامش‌بخش است.

روانشناسی رنگ‌

قهوه‌ای

دارای خاصیت تاثیر‌گذاری، متانت، توانگر مالی و یاری‌کنندگی است. قهوه‌ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
این رنگ نشان‌دهنده صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنت‌گرایی است.

روانشناسی رنگ‌

صورتی

نامایانگر ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن و پرورش کودک است. این رنگ رویایی وآرامش‌بخش همان قرمز است که کمرنگ شده بنابراین اگر به این رنگ علاقه دارید تمام صفات رنگ قرمز را البته کمی ملایمتر دارا می‌باشید. افراد علاقمند به این رنگ دیگران را خوب درک می‌کنند و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می‌کنند و به دلیل نشاط و شادابی محبوب اطرافیان خود هستند.

روانشناسی رنگ‌

بنفش

نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است. این رنگ با هوشمندی و خرد، شهرت، استقلال، خلاقیت، مرموز بودن و جادو همراه می‌باشد. انتخاب رنگ بنفش بدان معنی است که شما بسیار هوشمند و باهوش هستید و تمایل به ایستادگی دارید.

روانشناسی رنگ‌

نارنجی

نمایانگر سرزندگی و شوخ‌طبعی، لذت و خوش‌گذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی می‌باشد. اگر رنگ مورد علاقه شما نارنجی است، پس شما عاشق خارج از منزل هستید، به خصوص طبیعت. شما دوست دارید با طبیعت هماهنگ باشید و احتمالا عاشق حیوانات نیز هستید.

روانشناسی رنگ‌

زرد

القا‌کننده نور خرشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، متابولیسم ( سوخت و ساز) راتسریع می کند و برای تاکید نیز مناسب می‌باشد.
طرفداران این رنگ عاشق صحبت کردن هستند و همیشه حرفی برای گفتن دارند. این افراد بسیار اجتماعی و شوخند به همین دلیل افراد زیادی را جذب خود می کنند.

روانشناسی رنگ‌

طلایی

نمایانگر گرانی و پرستیژ می‌باشد. طلایی روشنایی، هوشمندی و دارایی است. همچنین نماد کیفیت برتر نیز می‌باشد.

روانشناسی رنگ‌

نقره ای

نشانگر سرما، علمی بودن، اعتبار و پرستیژ می‌باشد.

روانشناسی رنگ‌

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *