سبک دودل آرت، که در زبان انگلیسی معنای آن چیزی شبیه احمق یا ساده لوح بود، در اوایل قرن هفدهم ظاهر شد. این هنر ریشه در سبک خاصی ندارد و به عنوان نوعی هنر غیر ارادی یا بدن فکر توصیه می‌شود، سبک دودل آرت نوعی نقاشی با اسـتفـاده  از ضمـیر نا خـودآگاه اسـت و  هنزمندان بدون داشتن پیش زمینه شروع به ظراحی می‌کنند.

در این سبک از نقاشی جـریان سـیـال ذهـن به کمک ما می‌آید.

این شیوه می‌تواند درگیری‌های ذهنی را کم کند، در واقع خطوط بی ربط یا طرح‌هایی که بر روی کاغذ کشیده می‌‎شوند سبب می‌شود تا موضوعاتی که ذهن ما را درگیر کرده را روی کاغذ بیاوریم.

همه‌ی ما یک با این سبک را تجربه کرده‌ایم، برای مثال ممکن است دیده باشید.

بسیاری از دانش‌آموزان یا حتی بزرگترها در جلسات کاری هنگامی که کلافه یا خسته می‌شوند شروع به خط خطی کردن ورق‌هایی که زیر دستشان هست می‌کنند، این نوع از طرح‌ها می‌توانند سبب کاهش استرس ما بشوند. شروع این شیوه از طراحی بعد از جریانات جنبش سورئال بود.

دودل آرت در ادبیات:

می‌توان تاثـیرات این سبـک را در ادبیـات نیـز دیـد. به طوریکه نویسندگان هر موضـوعی که بر ذهنشان مـی‌آمد را بـر روی کاغذ مـی‌نوشـتند.

خشم و هیاهو اثر فاکنر و آثـار جیمز جویس با تکنیـک جریان سیال ذهـن نوشتـه شده‌انـد. در بین هنرمـندان ایـرانی نـیز هوشنـگ گلشیری از این روش در کـتـاب شــازده احـتجـاب استـفـاده کـرده اسـت.

سم کاس کیست؟

سم کاس که مدرک طراحی‌اش را از دانشگاه برستول گرفته است، از هنرمندانی می‌باشد که در این زمینه فعالیت می‌کنند، او دوست دارد که دیگران او را مستر دودل صدا بزنند. او بیشتر وقت خود را در این زمینه صرف می‌کند یعنی روزی ۱۵ الی ۱۶ ساعت را به طراحی‌ها دودل اختصاص می‌دهد. در بسیاری از کشورها از وی دعوت می‌کنند تا در فضاهای عمومی نقش‌ها دودل ایجاد کند.

سم کاست(مستر دودل)

سم کاست(مستر دودل)

دودل آرت

دودل آرت

دودل آرت

دودل آرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *