مرتضی ممیز در خانواده‌ای هنردوست متولد شد و در دوران کودکی استعداد و علاقه ویژه‌ای به نقاشی و طراحی نشان داد.

در سال ۱۳۴۴ در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

و در رشته‌های گوناگون طراحی گرافیک، طراحی صحنه و لباس برای تئاتر و سینما، طراحی نور برای تئاتر، تالیف کتاب و مجله و مقاله و… فعالیت داشته است.

او بانی رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیبا نیز بود. ممیز از سال ۱۳۵۶ عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (Allience Graphiques International) و از سال ۱۳۷۶ رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شد. او را پدر هنر گرافیک معاصر ایران می‌دانند. او مدیر هنری و طراح گرافیک جشنواره جهانی فیلم تهران در سالهای ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ بوده است.

ده‌ها نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه گروهی مانند بی‌ینال پوستر ورشو (۱۹۷۲ تا ۱۹۹۰)، نمایشگاه جهانی پوسترهای سینمایی جشنواره کن (۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷)،

نمایشگاه گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان، بی‌ینال هنر گرافیک ایران (۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰)، هشتمین دوسالانه پوستر تهران (۱۳۸۲) و … شرکت کرده است.

مرتضی ممیز

بخشی از فعالیت حرفه‌ای ممیز:

فعالیت حرفه‌ای او از زمانی شروع شد که  در سال ۱۳۳۷ وارد آتلیه‌ی محمد بهرامی شد. در این آتلیه بود که اولین نشانه پاکت سیگار، طراحی کرد. و پس از خارج شدن از آتلیه‌ی بهرامی به فعالیت خود در سازمان آگهی کانون زیبا ادامه داد. در آنجا در سمت تصویرگر و گرافیست مشغول به کار شد. و کم کم با نشریات مختلفی شروع به کار کرد. سال ۱۳۴۷ پس از بازگشت از فرانسه در دانشگده‌ی هنرهای زیبا فعالیتش را آغاز کرد. و مدتی بعد رشته‌ی گرافیک را بنیاد نهاد و در همان موقع آتلیه ۴۲ را به همراه فرشید مثقالی و علی اصغر معصومی تاسیس کرد.

در زیر برخی از آثار او را می‌بینیم:

مرتضی ممیز

برخی از لوگوهای مرتضی ممیز

 

مرتضی ممیز

برخی از تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

مرتضی ممیز

مرتضی ممیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *